• Neem contact met ons opNeem contact met ons op

Hoogste punt belgie botrange

Gegevens
Gemaakt door: 14.03.2019
Auteur: Muna
Bekeken: 919

Evaluatie:  5 / 5

Star is actief

We stappen de brug van een bij riviertje over en ons pad wordt een brede, halfverharde weg in een grote rechtse bocht, en komt weer langs de Helle te lopen. Hij is 2,3m breed en kan een debiet van 20m3 water per seconde leveren.

Of u nu van de natuur, pretparken of eeuwenoude kastelen houdt, de Ardennen heeft het!

Het dichte bos maakt plaats voor een licht golvend plateaulandschap bedekt met veengrassen en hier en daar wat bomen. Dat kan te voet of met de bus. Deze etappe verloopt langs de Helle door het Hertogenwald, over de hoogvlakte van de Hoge Venen tot op het hoogste punt van het land. We volgen een brede bosweg tot aan de zwarte brug. Na afloop kunt u in de brasserie genieten van een lekkere gerechten die natuurlijk zijn bereid met behulp van regionale producten.

Er is een groot netwerk van skipistes en wegen die zijn voorzien van bewegwijzering. Deze tunnel werd aangelegd tijdens de laatste wereldoorlog. Responsible for this content Toeristisch Agentschap Oost-Belgi. Na afloop kunt u in de brasserie genieten van een lekkere gerechten die natuurlijk zijn bereid met behulp van regionale producten, hoogste punt belgie botrange.

Dan weer schuinlinks en je komt op de brede bosweg die we verlieten in Herzogenhgel.

Of bekijk alle bezienswaardigheden. Signal de Botrange is niet alleen het hoogste punt van de Ardennen, het is ook het hoogste punt van België. De tocht langs de Helle kan tamelijk zwaar zijn want loopt door hoogveen vegetatie, een beetje afhankelijk van de weersomstandigheden, kies je best voor het vervangingstraject hier verder beschreven en op de kaart aangeduid.
  • De Hill is niet zomaar een riviertje, de waterloop vormde al sinds de Romeinse tijd een belangrijke grens, toen tussen de steden Tongeren en Köln. We deden het toch, en dat lukte, maar eerstdaags zullen er waarschijnlijk wel herstellingswerken uitgevoerd worden, of zal het brugje vervangen worden wat ondertussen in gebeurd is.
  • Dan weer schuinlinks en je komt op de brede bosweg die we verlieten in Herzogenhügel. We stappen de brug van een bij riviertje over en ons pad wordt een brede, halfverharde weg in een grote rechtse bocht, en komt weer langs de Helle te lopen.

Talrijke gebouwen in barokarchitectuur en herenhuizen uit die tijd getuigen thans nog van de rijkdom van de lakenhandelaars. De leukste attracties in de Ardennen in een handig overzicht!

Net als de Helle en de Polleur heeft de Rur zijn brongebied in de hoge venen. Langs roodwitte slagbomen arriveren we op de redelijk drukke verkeersweg N Mont Rigi — Sankt Vith die we even volgen naar links en dan oversteken naar zie de borden het Naturparkzentrum van Botrange.

Tot de Schwarze Brücke gaat het over een brede bosweg en dan volgt een afwisseling van soms nauwelijks zichtbare oeversporen met veel boomwortels en rotsen tot lange brede bospaden waar maar geen eind lijkt aan te komen.

Het was een boeiende ervaring die we niet hoogste punt belgie botrange vlug meer zullen vergeten, hoogste punt belgie botrange. Op het volgende kruispunt direct rechtsaf, gaat ons pad opnieuw de Helle over en klimt schuinlinks een rechte brandlaan  op Rakespre.

We stappen de brug van een bij riviertje over en ons pad wordt een brede, het lijkt meer op een lang vals plat, halfverharde weg in een grote rechtse bocht. De helling is meestal nauwelijks voelbaar, licht stijgend. Juist voor de uitgestrekte Fagne Wallonne, Op dit moment hebben wij helaas geen kaarten beschikbaar voor The Script.

Meest Gedeeld

De Hill is niet zomaar een riviertje, de waterloop vormde al sinds de Romeinse tijd een belangrijke grens, toen tussen de steden Tongeren en Köln. De weg draait verder schuin naar rechts en daalt tot over het bruggetje van de prille Rur en stijgt weer dan. Misschien dat het pad in drogere tijden wat beter begaanbaar is, maar een makkie was het voor ons alleszins niet.

We vinden er de bushalte die ons terugbrengt naar Eupen.

Wat de plaats ook merkwaardig maakt is dat hier in de Hill en vlakbij in een oude steengroeve tonaliet aangetroffen is, hoogste punt belgie botrange, een bij ons uiterst zeldzaam vulkanisch stollingsgesteente? De Helle oversteken en dan linksaf de rivier stroomopwaarts volgen. Er zijn hoogste punt belgie botrange geen erg steile beklimmingen. Wettelijke vermeldingen Privacy statement Algemene voorwaarden voor de online verkoop Newsletter Sneeuwbericht newsletter.

Op sommige plaatsen was het nog altijd zoeken om de voeten droog te houden, maar toch in veel mindere mate dan vorige keer. Zie opmerking onderaan het artikel.

BESCHRIJVING ACTIVITEIT

Aan de Pont Marie-Anne Libert steken we de Helle nog een laatste keer over en wandelen op brede graswegen verder over de hoogvlakte tot we het hoogste punt van België bereiken, het Signaal van Botrange op m.

Zie opmerking onderaan het artikel. Na afloop kunt u in de brasserie genieten van een lekkere gerechten die natuurlijk zijn bereid met behulp van regionale producten.

Op een gegeven ogenblik passeren wij, waarmee vroeger de brugplanken waren bedekt, maakte het toch wel een wat is het broeikaseffect werkstuk makkelijker en ontspannender.

De GR vervolgt zijn weg langs de rivier, rechts van ons. De stad Eupen is tot ver buiten de landsgrenzen als lucht- en kneippkuuroord bekend. Het Natuurcentrum van Botrange ligt op maar een paar m afstand.

Dat de tocht in dalende richting ging, dichtbij of wat verder af, hoogste punt belgie botrange. De naam Schwarze Brcke verwijst naar de zwarte verf of pek, waardoor meerdere partijen in aanmerking komen. Tijdens hoogste punt belgie botrange ganse tocht vanuit Eupen hebben we maar n wandelaar gezien die het ook in onze richting deed.

Tip van de auteur

Eenmaal Herzogenhügel voorbij heeft er op meerdere plaatsen langs de Helle een nogal ingrijpende opkuis plaatsgevonden. We passeren links van ons nog een plattegrond over venen en bos in de buurt en komen op een halfverharde weg.

De turf bepaalt de plantengroei en het aantal bomen wordt steeds zeldzamer. En toch is het tegelijkertijd als beschermd natuurgebied een uniek en onmisbaar biotoop voor een groot deel van onze waterhuishouding.

Deze website maakt gebruikt van cookies. Openbaar vervoer Met de trein: De grotten in de Ardennen zijn wereldberoemd.

Populaire materialen:

Heb je een typfout gevonden? Markeer een stuk tekst en druk op Ctrl + Enter.

Laat uw feedback achter

Voeg een reactie toe

16.03.2019 09:36 Willem:
      In haar tocht naar beneden stroomt de Hill door het Hertogenwald dat een groot deel van het grondgebied van Eupen bedekt. De grotten in de Ardennen zijn wereldberoemd!

18.03.2019 00:57 Asiya:
      Bij Herzogenhügel vertrekt wel een variantpad dat wat makkelijker zou zijn, maar wie echt het veen wil trotseren volgt uiteraard de hoofdroute. Het water dat van de Hoge Venen naar beneden komt is een natuurlijke rijkdom voor de streek en er wordt dan ook op alle mogelijke manieren gebruik van gemaakt.